Terwijl de zon op deze 2e Paasdag nauwelijks scheen, werd het voor Hans Baegen Jr. een schitterende racedag. Met een mancheoverwinning en zelfs een 2e plek in het dagklassement scheen voor team Baegen deze dag de zon volop.
Na de eerste fraaie wedstrijd van het seizoen, op zondag 15 maart op raceway Lelystad, waarbij Hans al een 2e plaats liet noteren, werd er tussen Hans en de monteurs diep nagedacht hoe men de krachtbron in de stockcar nog sterker kon maken. Uiteindelijk werd er besloten om een ander tandwiel in de versnellingsbak te plaatsen voor een andere overbrenging en dat pakte voor team Baegen erg goed uit. Op een zeer druk bezocht circuit in Venray gingen 18 stockcar F1 coureurs met elkaar de strijd aan en meteen na de start was al te zien dat de heren er deze middag veel zin in hadden.
In bocht 1 strandde Marco van Tiel (580) die Patrick Hendriks (365) op bezoek kreeg. In de bocht erna wilde Hans Baegen Raymond van den Hadelkamp (113) en Paul Hermkens (36) buitenom inhalen maar omdat Raymond en Paul elkaar raakte namen ze Hans mee naar de boarding van bocht 3/4.
Er werd rood gegeven en een totale herstart volgde. Na de start moest Jeffrey van den Hadelkamp het strijdtoneel meteen verlaten en zo kwam Hans op een geweldige eerste plaats te rijden. Strak sturend hield hij zijn stockcar in bedwang voor de zeer sterk rijdende Paul Hermkens. Paul nam de 1e plaats van Hans over maar deze plek kon Hans vasthouden tot aan de finish.
Donut voor Hans Baegen Jr.
Om 15.45 uur werd de 2e manche van de dag gereden en met 15 kanonnen aan de start liet al zien dat er tijdens de 1e manche schade was gereden. Ook nu ging het tijdens het begin van deze manche verkeerd en Johan Catsburg (99) en Patrick Hendriks (365) kwamen in aanraking voor start en finish en tolden via de boarding over de baan. Ook nu moest de vlagger rood geven wat weer voor een complete herstart zorgde. Ook nu was Hans achter Paul Hermkens snel weg maar Hans kreeg nu Sjengie Smidt Jr. (148) achter zich aan. Sjengie liet zeer snelle rondes noteren en Hans moest hem wel voorbij laten gaan. Op een mooie 3e plek rijdt Hans zeer sterk achter Paul en Sjengie aan maar met de haven in zicht sluit Geert Jan Keijzer aan de achterbumper van Hans. In de allerlaatste bocht tikt Geert Jan onze Hans in de rondte maar omdat Hans vol het gas er blijft ophouden volgt er een schitterende donut en eindigt hij nog knap 7e.
Hans verovert startcar.
De 3e manche was er eentje zonder herstart maar wel een zeer gave. Hans nam in de 2e ronde de leiding over van Raymond van den Hadelkamp (113) en gaf deze leiding uiteindelijk niet meer uit handen. Iedere ronde was een kopie van de vorige en het waren rondes om je vingers bij af te likken. Alle rondes kenden een minimaal verschil van tijd en de snelste ronde werd in 15.303 seconde gereden. Strak sturend reed Hans langs de curbs en maakt de rondes zo kort mogelijk. Nadat Hans winnend over de finishlijn rijdt, balt hij zijn vuist en is zichtbaar blij. Ook de presentator is blij om Hans op de startcar te mogen begroeten en een leuk gesprek volgt waarbij Hans zijn dank uitspreekt aan alle sponsors.
Hans eindigt op een schitterende 2e plaats in het dagklassement Met 14 stockcar F1 giganten wordt de Finale verreden en na het vallen van de start neemt nu weer Paul Hermkens de leiding met Hans er meteen stevig achteraan. Johan Catsburg komt al na enkele rondes in het zicht van de binnenspiegel van Hans maar omdat Johan zelf in bocht 3/4 een foutje maakt, heeft hij geen kans meer op de finale overwinning. De volgende die komt opzetten is Geert Jan Keijzer maar omdat deze enkele rondes voor het einde met pech uitvalt kan ook hij geen potten breken. Wie wel komt opzetten is de na een jaar teruggekeerde Roy Maessen (400) en die weet Hans nog wel in te halen maar daar blijft het dan ook bij en Hans eindigt deze finale geweldig op een 3e plek
.
Nadat alle punten opgeteld zijn blijft Hans met 60 punten 2e overall geworden te zijn. Een prestatie die er mag en nadat Hans de stockcar in het rennerskwartier gebracht heeft stapt hij met een brede grijns uit. ‘Dit voelt zo ongelooflijk goed’, zegt een tevreden Hans en veel mensen feliciteren hem want ook deze dag maakt weer veel duidelijk. Hans is een graag geziene gast in het stockcar wereldje en ik durf te zeggen dat heel team Baegen graag gezien is. Op naar de volgende wedstrijd op raceway Lelystad op zondag 19 april 2015.
Jan Willem Sonke