Terwijl de meeste teams voor het World Cup weekend veel barbecue spullen hadden ingeslagen was warme chocomel met slagroom een veel betere optie geweest. Want op het moment dat de startvlag op zondag 16 augustus werd gezwaaid voor de World Cup Stockcar F1 was het op raceway Venray maar 15 graden en leek het met al die wind en regen meer herfst dan zomer.
Voor Hans Baegen Jr brak deze dag helaas de zon ook niet echt door. De dag ervoor had Hans nog genoeg punten verzameld zodat hij vanaf een geweldige 3e plek mocht vertrekken tijdens de World Cup. Hans had er in zijn inmiddels lange racehistorie nog nooit zo goed voor gestaan en had er ook zichtbaar erg veel zin in. Op de 1e startrij staan Geert Jan Keijzer (6) en Sjeng Smidt (148) en op rij 2 staat naast Hans, Christiaan Weyenberg (380). Achter Hans de 1e Engelse kanonnen Dan Johnson (4), winnaar van World Cup 2014 en Lee Fairhurst (217). 33 Stockcar F1 mannen staan er aan de start en na de imponerende openingstune mocht onze Nederlandse tweevoudig Indianapolis 500 winnaar Arie Luyendyk de legendarische woorden ‘Gentlemen…start you’re engines’ zeggen.
Op de tribunes van het bomvolle circuit brak een oorverdovend applaus los en wanneer de stockcars beginnen te rijden voor hun twee opwarmrondes komt dat geluid opnieuw van de tribunes. Tijdens de opwarmrondes moeten helaas Evert van den Berg (12) en Paul Hermkens (36) het strijdtoneel al verlaten met materiaalpech. De starter gaf na de 2e ronde het groen en het grote geweld verdwijnt in bocht 1 & 2. Hans gaat gelukkig goed door deze bocht heen maar dat geldt niet voor iedereen. Johan Catsburg (99) is in aanraking gekomen met een collega en staat omgedraaid op de track. Omdat hij daar nogal gevaarlijk staat geeft de vlagger rood en een totale herstart volgt. Er zijn al meteen meerdere uitvallers maar alle concurrenten staan nog om Hans heen. Tijdens de herstart gaat het voor Hans eigenlijk al meteen fout. Dan Johnson wilt duidelijk naar voren en rijdt bij het ingaan van de 1e bocht zo aan de binnenzijde van de curbs dat hij Hans meeneemt naar de buitenkant van bocht 1 & 2 en beide raken de boarding. Een absolute nutteloze actie, die meteen de kansen van beide coureurs wegneemt. De stockcar van Hans slaat af en hij krijgt hem pas, als het hele veld hem voor de 1e keer inhaalt, weer aan de praat. Hans zet wel de achtervolging in maar de achterstand is te groot.
Wel ziet Hans het gevecht voor hem gebeuren tussen de beide Nederlanders, Keijzer en Smidt en beide racen voor de overwinning. Helaas geldt nu ook het bekende spreekwoord dat wanneer er twee vechten voor het been de 3e er mee heen gaat en deze 3e is niemand minder dan Frankie Wainmann Jr (515). Steeds dichter kruipt hij naar de Nederlanders toe en terwijl beide mannen met elkaar bezig zijn rijdt Wainmann Jr. ze voorbij en staat zijn 1e plek ook niet meer af. Achter Wainmann kan Sjeng Smidt ook Geert Jan Keijzer van zich afslaan en rijdt zo naar een schitterende 2e plek voor Lee Fairhurst, die in de laatste bocht Keijzer nog te slim af is. Hans wordt uiteindelijk 18e en is ondanks alles teleurgesteld. Maar toen bleek dat er door de actie van Johnson er toch aanzienlijke schade aan de stockcar van Hans was, kon hij toch wel glimlachen en hij was toch wel blij dat er niet achter zijn naam een DNF stond. En na regen komt zonneschijn en het vizier wordt nu richting Engeland gezet. Want voor het Wereld Kampioenschap, dat op 19 september op Kings Lynn wordt gereden, heeft Hans zich voor het 2e opeenvolgend jaar gekwalificeerd. En dat is een topprestatie op zich. Dus de kater is alweer bijna weg.
Jan Willem Sonke