Zondag 28 juli was het eindelijk wat minder warm op Raceway Lelystad. Maar tijdens de Stockcar F1 races ging het er af en toe toch heet aan toe.
[wppa type=”mphoto” photo=”1030″ align=”center”][/wppa]
Noemenswaardig is nog dat Ron Kroonder de motor van zijn nieuwe Stockcar F1 tijdens de geluidtraining kapot reed. Hij daardoor de reserve Stockcar van Wesley Schaap leende, om toch nog 28 punten te vergaren voor de Qualifier voor Engeland.
Tijdens de eerste heat stonden er 19 Stockcar F1 coureurs aan de meet, die hun wagen alvast prepareerde voor het World Cup Weekend op Raceway Venray, dat op 17 en 18 augustus a.s. wordt gehouden. Het was deze eerste heat nog aftasten wat de coureurs wilden doen. Halver-wege de race ligt Hans op plek 7, maar doordat Hans z’n achterbumper achter een voorbumper blijft hangen, breken er wat laspunten af. Hans eindigt uiteindelijk ook op een mooie 7e plek. Als eerste gaat Geert-Jan Keijzer (6) over de finish, gevolgd door Danny van Wamelen(47) en Danny Smidt (148).
Onze monteurs Arjan, Marco, Koos, Toon en Maurice zetten hun beste beentje voor en de achterbumper was in no-time gelast. Ook werd aan de linkerzijde het voorwiel naar achteren gezet, om meer grip te krijgen.
Net voor de start van de tweede heat moet Hans van de baan geduwd worden. Wat is er aan de hand? Wij kijken vanaf de zijlijn de heat af. Deze verloopt tam en uiteindelijk wint Danny van Wamelen (47), gevolgd door Johan Catsburg (99) en Danny Smidt (147).
Als de wagen van Hans naar zijn plaats rolt, is de vraag waarom Hans niet van zijn plaats kwam. De stockcar F1 viel ineens stil en weigerde te starten. Al snel wordt duidelijk dat de motor niet vonkt en dat het waarschijnlijk een elektrische oorzaak is. De monteurs halen er het handboek bij, met allerlei bedradingschema’s. Uiteindelijk brengt de “oude” elektro- doos de oplossing. Met het brandend lampje wordt van alles uitgesloten: het is geen los contact, geen losse bougie, geen koppelingsprobleem, geen bedrading fout, geen zekeringsprobleem en ook de black box is het niet. Uiteindelijk blijkt de ontstekingsmodule de oorzaak! De tweede ontstekingsmodule blijkt ook defect en bij de derde, die Maurice bij de Van den Hadelkampjes regelt, vonkt de motor weer en wordt de Stockcar snel in elkaar gezet. Hans kan weer met de derde heat meedoen Naar de oorzaak is het gissen, misschien dat het lassen van de achter bumper na de eerste heat de boosdoener is. Gelukkig komt een elektrisch probleem bijna nooit voor.
[wppa type=”mphoto” photo=”1021″ align=”center”][/wppa]
Hans begint te rijden en voor wij het in de gaten hebben, is het hele veld gestart. Hans vertrekt vanaf de 3de startrij, maar doordat de Stockcar te weinig grip heeft en vaak naar buiten breekt, zakt hij vele plaatsen. Jammer, maar gelukkig rijdt Hans de heat uit. Hans eindigt op een 16e plaats.
Na de heat wordt de bandenmaat nauwkeurig opgemeten, is het nu 210, 209 of 209,5? De Stockcar blijkt vandaag erg gevoelig te zijn. Uiteindelijk besluit men een nieuwe achterband aan de linkerkant aan te brengen.
In de finale start Hans van de 4de startrij. De Stockcar ligt nog steeds niet vast op Raceway Lelystad. Hans belandt in het achterveld, maar daar wordt vandaag om elke meter gestreden. Over en weer worden diverse stevige duwen uitgedeeld. Hans heeft voldoende snelheid en het gevoel lijkt beter. Uiteindelijk eindigt Hans op de 14e plaats. Eerste wordt Evert Ballegooijen (157), tweede Theo van Lier (57) en derde Danny van Wamelen (47).
Als Hans met de Stockcar bij de bus aankomt, blijkt het resultaat van een ferme duw. De toerenteller en het luchtfilter zitten los en rechtsvoor zijn de velg en schokbrekerstang krom. Ook Hans zelf heeft “schade” opgelopen. Alle wervels in zijn nek zitten niet meer waar ze horen, Hans vertelt dat hij in deze finale alle frustraties van deze dag eraf heeft gereden. Even lekker raggen en schijt aan alles.