Regen spelbreker feestje Hans Baegen Jr.

Na de gewonnen wedstrijd van Hans Baegen Jr. op raceway Lelystad, zondag 16 maart, waren de verwachtingen hooggespannen voor de 2e wedstrijd, van 23 maart op raceway Venray. Dat het wel goed zat met de snelheid van de stockcar bleek tijdens de geluidstraining waar Hans de 4e tijd reed en sneller was dan de meeste rooddakkers.

1e manche schitterend 3e plaats voor Hans Baegen Jr.                                                                                                                    

En Hans begon op deze dag eigenlijk hetzelfde zoals hij op raceway Lelystad eindigde, met vooraan meerijden en strijden om de 1e plaats. Hans startte op OLYMPUS DIGITAL CAMERAeen droge baan als 4e, achter Ronald van den Hadelkamp (13), Joep Hendriks (365) en Theo van Lier (57).  Na een 2-tal ronden reed Hans achter Van Lier al 2e en achter Hans  kwam de sterke Geert Jan Keijzer (6) opzetten. Terwijl Keijzer halverwege de manche naar de 1e plek doorstormde, ontstond er een geweldig gevecht om de 2e plaats. Hans en Theo van Lier streden om iedere meter en Hans kwam steeds een stukje dichterbij. Na 18 rondes kwam Keijzer als 1e over de finish en Hans eindigde achter Van Lier schitterend 3e.

Regen gooit roet in een schitterende klassering                                                                                                                             

De 2e manche werd verreden onder zeer natte en heftige omstandigheden en iedereen was erg benieuwd wat de ‘American Racer’ banden in de regen zouden doen. Dit omdat er geenIMG-20140324-WA0003 regenbanden gebruikt worden. Tijdens de 1e bocht werd al duidelijk dat de banden niet deden waarop gehoopt was. Iedereen knalde hard tegen de boarding en het leek meer op een waterballet dan op een stockcarrace en ook Hans had zeer veel last van de zeer natte baan. ‘Wat ik ook probeerde de stockcar wilde alleen maar rechtdoor en racen is echt niet mogelijk’, vertelt Hans na de 2e manche bij binnenkomst.    

Ook tijdens de 3e manche is de baan nog erg nat en wederom heeft Hans last van deze situatie. Het is duidelijk dat de banden en de stockcar van Hans tijdens de regen nog geen echte gelukkige combinatie is en racen erg moeilijk is. Maar toch weet Hans tijdens OLYMPUS DIGITAL CAMERAde laatste rondes nog flink te strijden met Ron Kroonder (217) en Theo van Lier en weet Hans beiden zelfs in de laatste ronde in bocht 1 en 2 in te halen maar omdat hij bij deze actie weer op het zeer natte gedeelte van de baan komt kunnen beide heren weer in de buurt van Hans komen en Kroonder geeft Hans in de laatste bocht een zet waardoor zowel Kroonder als Van Lier hem kunnen passeren.

Hans test isolatie boarding tijdens finale                         

Ook tijdens de finale is de baan nog half nat maar Hans strijdt om iedere centimeter en is in gevecht met  Joep Hendriks. Tijdens de 4e ronde probeert hij in bocht 3-4 Hendriks binnendoor in te halen maar komt op het rechte eind op nog onverklaarbare wijze aan de binnenzijde tegen de nieuwe geluidsboarding aan. OLYMPUS DIGITAL CAMERADe boarding heeft een beschermlaag van een soort isolatiemateriaal en tijdens de aanraking knallen er meerdere platen los en de baan ligt bezaait met resten isolatiemateriaal. Hans kan gelukkig ongedeerd uitstappen maar baalt zichtbaar van het uitvallen.

Toch is Hans na 2 wedstrijden zeker niet ontevreden. ‘We balen er van dat het tijdens de wedstrijden op raceway Venray begon te regenen want anders hadden we waarschijnlijk een top 5 klassering kunnen noteren’, zegt Hans tijdens de terugreis naar huis. ‘Maar we weten dat we snel zijn tijdens droge wedstrijden en nu moeten we hard werken om de wagen ook prefect te krijgen tijdens regenraces want dat is het jammere van dit land, het regent hier nog wel eens’, aldus een goedlachse Hans Baegen.

De volgende wedstrijd staat voor 2e paasdag op raceway Venray genoteerd. En nu maar hopen dat het dan wel weer een mooie droge dag wordt en dat er meer stockcar F1 giganten de racetrack weten te vinden dan de 13 mannen van afgelopen zondag.


Geplaatst

in

,

door