Tijdens het allereerste speedweekend van 2014 werd er op zaterdag 17 mei gestreden op raceway Venray en op zondag 18 mei op het Midland circuit in Lelystad om de eerste titel van het seizoen ’the Battle of the Lowlands’. Voor het team van Hans Baegen stond er veel meer op het programma dan deze titel. Op zondag namelijk konden er weer belangrijke punten vergaard worden voor ’the Championship of the World’ die later dit jaar weer in Engeland verreden wordt. Punten kwamen er uiteindelijk voor Hans Baegen, maar dat ging zeker niet van een leien dakje. Lees hieronder het weekend verslag.
Lekke banden zorgen 2 manches voor problemen
Op het zonovergoten circuit van Venray vond zaterdag 17 mei de allereerste avondwedstrijd van het seizoen plaats. Aan de start stonden tijdens de eerste manche 19 stockcar F1 giganten. De eerste die voor een gele neutralisatie zorgde was Dave van Haarlem (219). Na een tikje ging hij om zijn as en kwam achterste voren op de baan tot stilstand. Hans ging daar via de buitenkant omheen en haalde zo 4 man in. Na de herstart ging Hans op jacht naar de mannen voor hem, maar in ronde 8 ging het helaas mis voor hem. In bocht 3-4 wilde hij binnendoor bij Jan Heijsteeg (57) maar kwam met zijn rechtervoorband tegen de bumper van Heijsteeg die meteen een lekke band veroorzaakte waardoor Hans helaas moest uitvallen.
Een lekke band was er ook de oorzaak van dat Hans tijdens de 2e manche moest uitvallen. In de 2e ronde van deze manche knalde Ronald van den Hadelkamp (13) hard tegen de midden boarding voor start/finish en moest door de hulpdiensten uit zijn stockcar gehaald worden. Ter observatie werd Ronald meegenomen naar de EHBO post waar gelukkig niets ernstig geconstateerd werd. Na de herstart ging Hans er als een speer van door en reed achter Raymond van den Hadelkamp (113) op een schitterende 4e plaats. In een verwoede poging om Raymond voorbij te gaan draaide Raymond om zijn as en stond vol spinnend voorbumper tegen voorbumper tegen Hans aan.
Wederom volgde er een neutralisatie en omdat ook Heijsteeg gevaarlijk stond mochten beide mannen verder in deze manche maar moesten wel achter aansluiten. Na de herstart bleek Hans een lekke band te hebben en moest helaas wederom uitvallen.
Hans finisht erg sterk
Om 19.55 uur valt de startvlag bij de stockcar F1 klasse voor hun 3e manche van de dag. Nog maar 14 mannen verschijnen aan de start. Het is inmiddels een waar slagveld geworden. Hans rijdt sterk en duelleert met meerdere coureurs. Eindelijk eens een manche die niet wordt stilgelegd en Hans rijdt naar een schitterende 6e plek.
Om 21.30 uur wordt de finale onder kunstlicht verreden. Hoewel het nog niet helemaal donker is, wordt het een fraai schouwspel. Hans rijdt wederom 6e maar zet in ronde 16 opeens zijn stockcar stil. ‘Ik hoorde iets vreemds in de motor: ‘vertelt Hans zijn verhaal, en de dag van morgen is voor het hele team veel belangrijker’. Bij terugkomst in het rennerskwartier kijken de monteurs elkaar vertwijfeld aan. ‘Maar hopen dat de schade meevalt’, zegt monteur Maurice Gijzen, ‘dat wordt dadelijk bij thuiskomst nog even flink sleutelen’.
Kort nachtje voor team Baegen
Om half 1 ’s nachts draait de bus van team Baegen bij de Putkop in Harmelen de thuisplaats op en meteen wordt de stockcar uitgeladen. Ondanks een drukke hectische dag gaat iedereen meteen aan de slag en het idee is dat het vliegwiel wel eens kapot kan zijn. Na demonteren van het vliegwielhuis blijkt inderdaad een grote scheur te lopen van links naar rechts. Deze wordt dan ook vernieuwd en om 03.00 uur is de stockcar weer helemaal in orde. ‘Helemaal zeker weten deden wij het nog niet’, vertelde Marco Boere, ‘je kunt zo’n 8 cilinder natuurlijk niet midden in de nacht starten’.
Zo leer je echte vrienden kennen
Om 09.00 uur vertrok de HBJ racing bus weer richting het Midland circuit in Lelystad voor de wedstrijden op zondag 18 mei. De kopjes zien er wat moe en gespannen uit. ‘We zijn erg benieuwd of de stockcar het nu goed doet en of het euvel aan het vliegwiel heeft gelegen’, zegt een al vrolijke Gerard Kastelein. Wanneer een uur later de stockcar is uitgeladen en men deze start hoor je bij het op toeren draaien nog steeds een flinke tik in de motor. Een geweldige tegenvaller want dit betekent niet rijden en dus geen WK punten. Maar gelukkig is de oplossing nabij. Stockcar F1 piloot Dave van Haarlem biedt onmiddellijk zijn stockcar aan omdat hij deze dag niet rijdt. Er is alleen een klein minpuntje: De stockcar van Dave staat nog in Doetichem. Er is even kortstondig overleg omdat het halen van de stockcar sowieso betekent dat er enkele manches niet meegereden kan worden vanwege tijdgebrek. Maar omdat iedere punt uiteindelijk belangrijk kan zijn, wordt besloten om de wagen in Doetichem op te halen. Enkele uren later komen Hans en Maurice met de stockcar van Dave het rennerskwartier in Lelystad op gereden en met een paar kleine aanpassingen kan Hans tijdens de 3e manche meerijden. ‘Wel erg vreemd zo om in een wagen te racen waar je nog nooit 1 meter mee hebt gereden’, zegt Hans na afloop van deze manche. 11 mannen staan aan deze start en tijdens de manche vallen er 3 uit. Als na afloop ook nog eens de Engelsman Neil Scothern (152) gediskwalificeerd wordt vanwege gewichtsproblemen wordt Hans zelfs 6e en is de onderneming naar Doetinchem al zeker een succes geworden.
Voor de finale wordt er nog flink gewerkt aan de afstelling van de stockcar en tijdens de finale wordt om iedere meter gestreden. Hans wordt uiteindelijk 8e en wint zelfs nog een beker als 3e blauwdakker. Maar belangrijker is dat team Baegen weer 27 punten kan toevoegen aan het puntentotaal voor het WK en op een schitterende 3e plek blijft staan.
Al met al een enerverend weekendje met veel downs maar ook zeker met een paar ups. Team Baegen wil vooral Dave van Haarlem bedanken voor zijn geweldige steun en Hans wil ook even extra zijn geweldige monteurs bedanken en onder de aandacht brengen, want wat zij dit weekend voor elkaar hebben gekregen is bijna niet te beschrijven.