Zondag 17 juni 2012, een hoopvolle (vader)dag…….

Vanavond gaat het Nederlands elftal het onmogelijke presteren. Portugal wordt met grote cijfers verslagen. Duitsland wint van Denemarken en zó komt Nederland alsnog in de finale.

’s Morgens was het team van Hans Baegen Jr. naar Lelystad vertrokken om punten te verzamelen voor het WK van 2012. Tijdens de opendag konden wij al zien dat de teamleden reuze veel werk hadden verricht om de Stockcar F1 weer helemaal op te knappen na de geweldige crash op 2e Pinksterdag in Venray. Ook Hans was weer bijna de “oude”. Nog af en toe een medicijn innemen, waardoor hij gelukkig bijna geen last meer heeft van zijn schouder en nek. Joop Eskes geeft Hans nog twee schouderstukken, die hij om de gordels doet, zodat de gordel minder tegen zijn schouder drukt.

 

 

Afgelopen week was de laatste hand gelegd aan de Stockcar F1. Nalopen van bouten en moeren. Vooras opnieuw gesteld, zodat de Stockcar ook beter stuurt. Banden klaar gemaakt en nog een steuntje vervangen. Voor de monteurs zijn dit de laatste dingetjes die voor een wedstrijd moeten gebeuren. De training liep van een leien dakje. Alles was klaar en papa Hans kon zijn eerste punten weer gaan binnen halen. In de eerste race start Hans vanaf de derde startrij. Totaal doen er 17 Stockcar F1 wagens mee. Na de start ligt Hans een aantal ronden met Paul Hermkes (36) te strijden voor een plaatsje. Uiteindelijk gaat Hans Paul voorbij en gaat achter de snelste aan. Maar dan is er ineens heel veel blauwe rook en valt Hans uit…….

 

Als de Stockcar F1 door een tractor naar de bus wordt geduwd, kijken de monteurs wat er aan de hand kan zijn. De motor en Stockcar zitten onder de olie. Hans vertelt: “tijdens het rijden hield ik de motor goed in de gaten, maar ineens hoorde ik prrrrrrrrrr en een “boefff”. De blauwe rook was het gevolg. “Waarschijnlijk is er een drijfstang in het blok gebroken, waardoor het blok een vastloper heeft gekregen”. Als Koos, Arjan, Toon en Maurice het motorblok openen, zien zij tot hun schrik veel gruis en water/olie. Ook zijn er diverse bougies kapot. Het is duidelijk is dat er vandaag niet meer gereden kan worden!

Hans zegt: “het blok moet helemaal uit elkaar, alle onderdelen moeten schoongemaakt worden en bekeken op wat kapot is en wat nog gebruikt kan worden. Een tijdrovende klus!” Inmiddels worden er al allerlei suggesties gedaan, zoals het blok van de landstockcar of het oude blok van Baegen Sr. gebruiken. Of een Stockcar F1 van een andere coureur huren…. Hans Jr. denkt, dat de crash in Venray toch meer teweeg heeft gebracht, dan je aan de buitenkant kon zien. Alles leek verholpen, maar je kunt nu eenmaal niet in een motorblok kijken…….

Nu maar hopen dat het Nederlands elftal vanavond geen kapot blok krijgt. Dat de motor blijft lopen en dat wij daar dan nog een beetje happy van worden…..