World Cup Stockcar F1 wordt overschaduwd door zware crash Theo van Lier

Wat toch wel één van de klapstukken van het Stockcar F1 jaar op het vaste land moest worden, is gisteren op raceway Venray toch wel heel erg dramatisch verstoord, door het afschuwelijk ongeluk wat Theo van Lier in de 2e manche na de World Cup overkwam. Na het vallen van de startvlag duwde Tom Harris (1), die zelf tijdens de World Cup in de eerste ronde tegen de boarding was gevlogen, vol gas de stockcars van Theo van Lier (57) en Danny van Wamelen (47) in de boarding bij bocht 3/4. De stockcar van Van Lier kwam via meerdere touches weer terug op de baan waar hij werd geramd door meerdere stockcars. De stockcar van Van Lier vatte meteen vlam en collegarijders en monteurs schoten Van Lier direct te hulp. Er werd voor zijn leven gevreesd en het publiek hield de adem in. Uiteindelijk is Theo zwaargewond met de traumahelikopter naar het Radbout ziekenhuis in Nijmegen vervoerd. Inmiddels is bekend dat hij diverse botbreuken heeft en gewond is aan zijn hoofd en een lange weg met revalidatie heeft te gaan.

Rugblessure houdt Hans Baegen tijdens World Cup weekend grotendeels aan de kant

Vorige week is Hans door zijn rug gegaan maar dankzij fysiotherapie was hij hoopvol gestemd goede wedstrijden te gaan rijden. Op zaterdag ging de 1e training goed en hij stapte blij de stockcar uit. Echter bij het teruglopen naar het rennerskwartier, schoot het wederom in zijn rug. Toen werd duidelijk dat het een heel moeilijk verhaal zou worden. “Ik kan mijn koppeling nauwelijks indrukken en het rijden doet verschrikkelijk veel pijn”, aldus een zwaar teleurgestelde Hans. “En dan moet er straks tijdens de wedstrijden ook nog eens geduwd worden”. Ondanks dat er op zaterdag punten te halen waren, vanwege de qualifier voor Engeland, werd besloten om de Stockcar op te bergen en alles op alles te zetten om zondag wel de World Cup te kunnen rijden. Er werd rondgebeld en de huisartsenpost schreef medicijnen voor Hans voor en ook werd er gezocht naar een Fysiotherapeut die Hans even goed onderhanden kon nemen. Deze werd gevonden in Overloon, waar Fysiotherapeut Hans Teunissen, op zijn vrije zaterdag, zelf onze Hans controleerde en verzorgde. Wij zijn Hans Teunissen zeer dankbaar want toen Hans zondagmorgen wakker werd, stond één ding vast; De World Cup wordt gereden.

Hans in de voorstellingsronde
Hans in de voorstellingsronde
Jesse voert in de voorstellingsronde aan.
Jesse voert in de voorstellingsronde aan.

En zo stond Hans enkele uren later klaar op een schitterende 7e start rij voor de World Cup 2014. Tijdens de 2 opwarmronden besloot Hans toch voor zekerheid te gaan en liet het hele veld voorgaan. “Ik wilde deze World Cup uitrijden en met mijn rug wilde ik gewoon geen enkele risico lopen”, aldus het verhaal van Hans. Na de start duwde Johan Catsburg (99) o.a. Tom Harris hard in de boarding van bocht 3-4, die daarna direct het middenterrein moest opzoeken. Ook Rob Speak (318) viel door deze actie met een lekke band uit en Hans kwam langzaam maar zeker naar voren gereden. Het was duidelijk te zien dat Hans een juiste afstelling had en de stockcar ging strak langs de curbstones door de bochten. Zo jammer dat onze Hans nu niet in echte topvorm was anders kwam die top 10 zeker weer dichtbij. Halverwege de wedstrijd rijdt Geert Jan Keijzer voorop maar in zijn kielzog Lee Robinson (107) en Dan Johnson (4). Beide mannen halen Keijzer in maar deze blijft op het vinkentouw zitten. In ronde 22 neemt Dan Johnson de leiding over van Robinson en in de allerlaatste bocht duwt Keijzer Robinson naar buiten zodat Geert Jan Keijzer zeer knap 2e wordt. Na het vallen van de finishvlag laat Robinson nog even zien een slechte verliezer te zijn door Keijzer in de boarding te knallen, maar grandioze winnaar van deze World Cup werd dus Dan Johnson (4). Hans Baegen wordt knap 16e en laat dus 19 mannen achter hem.

Na de World Cup moest de motor gelijk gekoeld worden.
Na de World Cup moest de motor gelijk gekoeld worden.

“Het was een lange wedstrijd”, zegt Hans na afloop “en mijn rug riep om te stoppen. Ik ben blij dat ik de wedstrijd heb uitgereden maar nu gaat mijn overall uit en rij deze dag niet meer. Volgende week zondag is de laatste qualifier voor Engeland en die wil ik zeker rijden”.

Luca, Jesse en Hans tegelijkertijd op de baan
Luca, Jesse en Hans tegelijkertijd op de baan

Hans rijdt toch Finale Bev Greenhalf Memorial als steun voor Theo van Lier Als allerlaatste manche dit weekend stond de Bev Greenhalf Memorial op het programma. En voordat deze manche wordt gereden worden alle stockcar F1 coureurs bij elkaar geroepen. Men heeft moeite om te rijden zo snel na het ongeluk van Theo van Lier. Maar door de vrouw van Theo wordt duidelijk gemaakt dat ook Theo niets liever zou willen dat de wedstrijden door zouden gaan. Daarom besluit ook onze Hans weer in zijn stockcar te kruipen als steun voor het hele team van Van Lier. Tijdens deze laatste manche giet de regen met bakken uit de hemel maar ondanks dat wordt er flink gestreden tussen de heren. Ook nu rijdt Hans weer met de beste mee en wordt uiteindelijk 9e. Winnaar van deze mooie wedstrijd wordt Evert van den Berg (12). Voor de wedstrijd werd al unaniem besloten dat de bij deze wedstrijd behorende bokaal naar Theo van Lier zou gaan als steun voor het herstel.

Uiteindelijk werd het dus een weekend met veel verschillende gezichten, blije en verdrietige, bedenkelijke en pijnlijke.

Wij wensen Theo enorm veel beterschap en hopen dat hij snel het ziekenhuis mag verlaten.