Stockcar F1 coureurs strijden op raceway Lelystad om de Xeramic Cup

Tussen het World Cup weekend van Venray en de daarop volgende wedstrijd voor de Stockcar F1 kanonnen zat precies een maand. Tijd die team Baegen optimaal benutte om de wagen weer te prepareren voor de wedstrijd van 15 september op raceway Lelystad. Een wedstrijd waarbij de mannen strijden om de fel begeerde Xeramic Cup. De leverancier van de welbekende hoogwaardige smeer- en onderhoudsmiddelen van het merk Xeramic heeft een prijzenpot beschikbaar gesteld waar je U tegen zegt en de heren hadden er vandaag zichtbaar zin in.

Ondanks deze prijzenpot viel het aantal deelnemers met 12 stockcar F1 bolides iets wat tegen. Waarschijnlijk heeft dit te maken dat we precies een week voor de Wereldkampioenschappen in Engeland zitten en menig coureur het risico niet wil lopen om zijn stockcar teveel te beschadigen. Ondanks deze 12 deelnemers was er genoeg te genieten.

Tijdens de eerste manche was al te zien dat Geert Jan Keijzer (6) erg sterk reed. Her en der vielen coureurs uit en Keijzer reed onbedreigd naar zijn 1e manche overwinning van de dag. Hans kon het tempo lekker bijhouden en reed zonder veel problemen naar de 7e plek.

DSC_0064bbbTijdens de 2e manche werd er ook door Hans flink gevochten en een groep van 6 rijders , waar Hans deel van uitmaakte, streed voor ieder plekje. Jessy de Bruijn (399) tikte Hans nogal flink hard van achteren waardoor Hans via de curves van de baan schoot. Gelukkig kon Hans weer de baan oprijden maar had meteen een te grote achterstand om nog goede zaken  te doen.

DSC_0065bbb

 

 

 

 

 

Helaas was Hans tijdens de 3e manche onbedoeld betrokken bij een crash. Wesley Schaap (77) en Daniel van Spijker (231) crashten samen waardoor Daniel ook Hans raakte en zo beiden van de baan gingen. Omdat de motor van Hans afsloeg duurde het maar liefs 7 rondes voordat hij hem weer aan de praat kreeg.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tijdens de laatste manche van de dag werd er gestreden om de Xeramic Cup. Het zag er zelfs even naar uit dat Hans deze finale voorbij moest laten gaan. Bij het naar de baan rijden bleek dat er een steekas van zijn stockcar kapot was. Omdat net de Hotrods op de baan kwamen had het team maar één manche de tijd om deze reparatie op te knappen. Met man en macht en zelfs monteurs van andere teams, werd er gewerkt met een knappe teamprestatie als resultaat. De stockcar was precies op tijd klaar en zo kon Hans toch deelnemen aan deze strijd. De finale begon met een valse start en voordat de mannen definitief wegwaren moest Harm Zwerver (195) met een lekke band zijn wagen aan de kant zetten. Johan Catsburg (99) en Ron Kroonder (217) waren ondertussen ook aardig aan het strijden en Kroonder ging door een tik van Catsburg van de baan. Kroonder kon terugkomen en Catsburg had een lekke band maar tikte Hans nog net even aan. Keijzer lag nog steeds eerste maar Jessy de Bruijn was op een DSC_0136bbbtweede plek toch wel een stuk sneller en kwam zienderogen dichterbij. Maar op het moment dat De Bruijn Keijzer binnenhengelde moest De Bruijn ook uitvallen met een lekke band. Hans kon zijn wedstrijd goed en strak uitrijden en eindigde 7e. ‘Op dit moment zat er gewoon niet meer in’, vertelt Hans. ‘Tijdens de manche merkte ik dat het sturen steeds zwaarder ging. Bij binnenkomst merkten we dat de stuurbekrachtigingsnaar (mooi woord voor de scrabble) gebroken was’, aldus Hans.

Volgende week is het dus Engeland tijd en ondanks dat Hans dit jaar een keertje niet rijdt gaan we als bijna volledig team overzee. ‘Voor ons is het gewoon niet mogelijk om ieder jaar daar te rijden, daar moeten we heel realistisch in zijn’, vervolgt Hans zijn verhaal. ‘Vorig jaar hebben we daar het hele weekend gereden en dit jaar zijn we toeschouwer en daar kunnen we ook enorm van genieten. Team Baegen is dit jaar gevraagd om een weekend impressie te schrijven voor de nieuwe Ovalnews en daar werken we natuurlijk erg graag aan mee. En ondanks dat we dit jaar niet meerijden krijgt u natuurlijk alles hierover te lezen in onze volgende nieuwsbrief.