Spannende races op Raceway Venray

Zo hard als het vorige week regende, zo’n lekker weer was het zondag. De hele week had het team hard gewerkt aan de stockcar die in Lelystad toch behoorlijke schade had opgelopen. Bij aankomst was er al een gezellige drukte. Dit keer waren de saloon stockcars als gastklasse aanwezig.

Nadat de Ukkepukke race was geweest en Luca en Jesse weer hun rondjes hadden gereden, konden de 18 stockcar coureurs weer aan de start verschijnen.

De eerste start werd niet vrijgegeven aangezien de blauwdakkers al naast de geeldakkers zaten voor het vallen van de groene vlag. Nadat iedereen weer terug naar zijn plaats werd gezet, werd een opnieuw gestart. Ook nu reden de blauw- en rooddakkers al naar voren terwijl de witdakkers nog netjes op snelheid reden. Toch werd er groen gegeven en werd de race gestart.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Daardoor werd er gelijk veel geduwt en getikt en konden er een paar coureurs Hans voorbij. Hans wist nog een paar plekjes naar voren te komen. Achter hem werd er tussen Keijzer (H6) en Maessen (H400) flink gestreden om een plekje vooruit te komen. Hierdoor bleven de andere coureurs er achter hangen en wist Hans uiteindelijk op een mooie vijfde plek te eindigen. Raymond van den Hadelkamp (H113) was als eerste over de finishlijn.

De tweede manche ging weer beter van start. Hans ging snel van start en wist langzamerhand steeds verder naar voren te komen. Uiteindelijk lag Hans op een tweede plek en ging achter Raymond van den Hadelkamp aan die eerste lag. Hans tikte een paar keer tegen de bumper van Raymond aan maar deze wist zijn stockcar mooi in lijn te houden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ondertussen kwamen Schaap, Smidt, Maessen en Keijzer achter Hans te rijden. Hans kreeg een tik in bocht een waardoor die tegen de muur kwam en zijn wiel krom raakte. Hans ging vol gas achter de groep aan en in bocht 3 kwam hij erachteraan en gaf een tik tegen Smidt. Samen gleden ze naar buiten en kwamen dwars op de baan te staan. Hans zijn achterwiel was verbogen, maar hij wist wel de manche uit te rijden, evenals Smidt. Raymond van den Hadelkamp had zijn eerste plaats kunnen behouden.

Bij het van start gaan van de derde manche merkte Hans al snel dat er iets niet goed zat aan de stockcar. Hij ging rechtdoor in de bocht! Hij zette de stockcar in de middenberm. In de bocht erna kreeg raakten Keijzer en Van Wamelen elkaar waardoor Keijzer aan het rollen ging en op zijn dak belandde.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De race werd stilgelegd. Dit gaf de monteurs de mogelijkheid om te kijken of de stockcar nog gerepareerd kon worden. Het bleek dat de spoorstang verbogen was.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Met een spanband van de shovel werd snel geprobeerd de stang recht te trekken. Hij kwam al rechter te staan maar het laatste zetje ging helaas net iets te hard waardoor de spoorstang toch weer krom kwam te staan en er alsnog niet geracet kon worden.

De race werd opnieuw gestart. Na één ronde vond er wederom een crash plaats. Dit keer kwam Evert van den Berg (H12) met andere coureurs in een crash waardoor Van den Berg op zijn zijkant belandde.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Dit keer was er geen herstart maar werd er na de gele vlag verder geracet. Uiteindelijk waren er nog maar 12 coureurs over de finish gekomen.

Bij de finale werd er goed opgelet dat alle coureurs vanaf de juiste positie starten. Al in de eerste ronde raakte Johan Catsburg (H99) de muur en werd de wedstrijd stilgelegd.

Na de herstart wist Hans mooi naar voren te komen. Hij kwam op de tweede plek en kwam langzamerhand steeds dichter bij Falding (UK36). Echter Maessen kwam steeds dichterbij Hans. Hans wist hem in eerste instantie achter hem te houden maar met nog twee ronden te gaan, wist Maessen eindelijk dicht genoeg bij Hans te komen om hem aan te tikken waardoor Hans naar buiten ging en Maessen hem kon inhalen. In zijn slipstream konden gelijk Schaap, Keijzer, Smidt en Van Wamelen mee. Uiteindelijk eindigde Hans op de zevende plaats.

Na de pech van vorige week, is het team toch wel teleurgesteld dat er ook deze dag nog veel stuk is gegaan.

De volgende wedstrijd is pas over vier weken dus nog tijd genoeg om de stockcar voor de volgende race in Lelystad op orde te krijgen.