Regen en nieuwe band brengen Hans geluk tijdens finale stockcar F1 op raceway Venray

Op maandag 9 april (2e Paasdag) werd de 1e wedstrijd van 2012 op raceway Venray verreden. Tijdens de 1e wedstrijd van het seizoen op 18 maart op het Midland Circuit te Lelystad was er nogal wat schade gereden en het team was erg benieuwd of de wagen nu weer optimaal op de weg zou liggen. Eigenlijk kon de dag voor het team al niet meer stuk omdat Luca Baegen, de zoon van Hans Baegen Jr., deze dag debuteerde tijdens de Ukke-Pukke race. En na Hans Baegen Sr. en Jr is Luca de 3e Baegen van het gezin die door het stockcar virus besmet is. Luca had zichtbaar erg veel plezier tijdens zijn race met zijn circa 20 overige ‘concurrenten’. Met zijn nieuwe stock

car, waar door het team tot op het allerlaatste moment erg hard aan gewerkt was om de stockcar klaar te krijgen, reed hij mooie snelle rondjes achter de pace-car en was het een lust om naar te kijken. De jeugd heeft de toekomst en als we het zo konden bekijken zit dat voor de toekomst dus wel goed bij Baegen.

Toen Hans klaar stond voor zijn 1e manche begon het licht te regenen en dat maakte de baan toch flink glad. Na de start verloor Hans

enkele plaatsen het zichtbaar was dat de stockcar niet goed op de baan lag en snelheid miste. Hans eindigde deze manche in de achterste regionen en toen Hans terugkeerde in het rennerskwartier is hij samen met zijn monteurs gaan zoeken naar een oorzaak. Deze werd niet echt gevonden maar de afstelling werd wel aangepast!

Tijdens de 2e manche van de stockcar F1 was het gelukkig droog en iedereen was vol spanning of de stockcar van Hans het nu beter zou doen maar na de start was al snel duidelijk dat dit helaas niet zo was. Vooral bij het uitgaan van de bochten bleek de stockcar geen tractie te hebben en na deze manche werd zelfs advies ingewonnen bij de motorbouwer. Volgens hem ligt het probleem aan de andere manifold, die na de crash op Lelystad, op de stockcar gezet moest worden. Zijn andere is naar Amerika gestuurd voor reparatie en het blijkt dat bij de nieuwe manifold er een andere overbrenging bijgezet moet worden. Wel probeerden de monteurs snel een paar verbeterpunten aan het brengen zodat er in ieder geval een beetje geracet kon worden en nog belangrijker, dat we dag konden uitrijden.

Tijdens de 3e manche regende het weer iets waardoor de mattadoren in eerste instantie behoorlijk dicht bij elkaar bleven. Wel was duidelijk dat Hans flink aan het werken was en de stockcar nog niet echt lekker lag en na deze manche werd gekeken of er toch iets aan de overbrenging gedaan kon worden maar helaas bleken de juiste onderdelen niet op voorraad te zijn. Toon, één van de vaste monteurs van Hans, baalde flink en besloot een nieuwe band te kopen wat toch een beetje de redding voor de finale zou brengen.

Op het moment dat Hans zich aan het opstellen was voor deze finale kwam de regen met bakken naar beneden en Hans besloot snel terug te keren om naast de nieuwe band van Toon er regenbanden onder te leggen en dit bleek toch wel de gouden wissel te zijn. Na de start kon Hans al snel meerdere stockcars inhalen

en reed zelfs een tijd lang op de 4e plaats. Hans kon eindelijk zijn gaspedaal flink intrappen en de stockcar lag goed op de baan. Hans eindigde deze finale op een hele mooie 9e plaats.

Al met al keek Hans en de rest van het team terug op een redelijke dag. Natuurlijk vanwege het debuut van Luca maar ook zeer zeker vanwege de mooie finale. Dit dankzij de band van Toon en de regengoden die Hans goed gezind waren en Luca? Die viel op de terugweg snel in slaap maar met een hele grote glimlach!