Lekke band houdt Hans buiten schitterende top 10 klassering tijdens World Cup 2013

Een dag voor de World Cup stockcar F1 had ik met Hans een gesprek over wat hij van de editie 2013 verwacht en daarover was hij erg duidelijk. ‘Die top 10 klassering van vorig jaar smaakte zo ontzettend lekker dat uitrijden voor mij dit jaar eigenlijk weer het allerbelangrijkste is en dan natuurlijk weer eindigen binnen die top 10’, aldus Hans. ‘In het begin zal ik proberen om uitgekiend te rijden en mij niet volop in het geweld te storten

‘, vervolgt Hans zijn verhaal. ‘De eerste rondes moet je proberen te overleven omdat er dan, vanwege de diverse crashes, veel mannen uitvallen. Wanneer je daar doorheen komt is uitrijden en een goede klassering mogelijk’, aldus Hans. Woorden die uiteindelijk net niet waarheid werden en helaas een lekke band roet in het eten gooide. Lees hier het verslag.

Om meer toeren en daardoor meer snelheid in de stockcar te krijgen hadden de monteurs de overbrenging van de versnellingsbak veranderd. Op zaterdag was al meteen te zien dat de stockcar veel beter ging en zorgde er zelfs voor dat hij tijdens de manches nog zoveel punten bij elkaar sprokkelde dat Hans uiteindelijk zelfs nog een rij opschoof voor de World Cup van zondag.

Zaterdagavond nog alles nalopen en de laatste schade herstellen
Zaterdagavond nog alles nalopen en de laatste schade herstellen

;

;

;

;

;

;

;

;

;

36 racegiganten stonden om 14.00 uur opgesteld om te strijden voor de World Cup 2013 met Hans dus op een mooie 7e startrij. Samen met, naast hem, Evert vd Berg (12) waren zij de eerste blauwdakkers van het hele veld. Toen de legendarische woorden ‘start your engines’ werden uitgesproken stond bij bijna alle bezoekers het kippenvel op de armen, wat een gaaf moment! De twee opwarmrondes verliepen rustig terwijl Lee Robinson (107) en Johan Catsburg (99) het gehele veld aanvoeren. Toen het veld werd losgelaten was het eigenlijk al vrij snel één groot slagveld en werd er na één ronde rood gegeven. Grootste slachtoffer was Engelsman Daniel Wainman die in bocht 1/2 op zijn dak lag maar ook Ronald van den Hadelkamp (13) en Paul Hermkens (36) zaten gecrasht in elkaar. De wedstrijdleiding gaf de gestrande mattadoren de kans om 10 minuten aan hun stockcars te sleutelen maar helaas was deze tijd te kort voor Paul Hermkens, Ronald van den Hadelkamp en Daniel Wainman. Ook vielen Ron Kroonder (217) en Frankie Wainman Jr. (515) met schade uit. Hans had zijn woorden gelukkig waar kunnen maken en bleef mooi uit het geweld en had nergens schade opgelopen. De monteurs van Hans konden opgelucht adem halen en Hans stond rustig te wachten naar wat komen zou.

worldcup-2013-05

Een totale herstart volgde en voor Hans waren er al een aantal lege plekjes ontstaan. De herstart ging helemaal fout omdat de heren vooraan dachten na één opwarmronde te kunnen gaan racen. Weer werd de wedstrijd stilgelegd en ondanks dat de wedstrijd niet vrij was gegeven vielen nu Jessy de Bruyn (399) en Keith Murdoch (175) uit.

De volgende herstart ging wel goed en meteen was te zien dat de Engelse kanonnen naar voren kwamen en zouden gaan strijden om de eerste plekken. Hans ondertussen zat lekker in zijn ritme en reed goede en snelle rondes en reed binnen de top 10. Met mannen als Louw Wobbes (22) en Harmen Zwerver (195) was hij lekker in gevecht totdat Hans met beide heren tegen de boarding van bocht 1/2 knalden. De stockcar van Hans viel stil en het duurde enkele rondes voordat Hans zijn wagen weer aan de praat kreeg. ‘Dat gebeurt wanneer de wagen warm is en de motor afslaat’, zegt Hans, ‘dan krijg je hem niet meteen aan de praat’. Gelukkig kon Hans wel verder maar toen zat er geen top 10 klassering meer in.

worldcup-2013-03Enkele rondes later bleek Hans rechts voor een lekke band te hebben, die hij opgelopen had bij de crash en helaas moest Hans het middenterrein oprijden, einde Cupwedstrijd. Winnaar werd net als vorig jaar Tom Harris (84) en na de wedstrijd baalde Hans duidelijk! ‘Het ging zo goed en het plan werkte perfect tot ik 10 rondes voor het eind toch in de boarding belandde’, zegt Hans. Maar daarna kon hij ook meteen weer lachen. ‘That’s stockcar racing en ik denk dat we als team weer hebben laten zien dat wij erbij horen en gewoon bij de top 10 horen’, vertelt Hans.

Redactie: Jan Willem