Hans maakt er toch een warme Pasen van.

Terwijl het s’-nachts nog 6 graden gevroren had en de ruiten van de bus s’-morgens nog ontdooit moesten worden, zorgde onze Hans er hoogst persoonlijk voor dat het toch nog een warm Paasweekend werd. En dat is geen 1 april grap! Met een 7e, 8e en 11e plaats tijdens de 3 manches en een schitterende 9e plaats tijdens de finale reed Hans op Raceway Venray met de besten mee en liet zien dat tijdens de rest van het seizoen zeker rekening met hem gehouden moet worden.

Na de eerste wedstrijd van het seizoen op Raceway Lelystad hadden de monteurs de stockcar nog een keer goed nagekeken. Dit om o.a. de motor nog beter te laten lopen en er nog meer snelheid uit te krijgen. Zo werden de carburateur en de rotor van de ontsteking nagekeken en bijgesteld. Tijdens de 1e manche stonden 22 giganten aan de start. OLYMPUS DIGITAL CAMERANa een aantal ronden blijkt Hans zijn zaakjes goed voor elkaar te hebben en racet tegen Ron Kroonder (H217) en Paul Hermkens (H36). Jack Coenen (H9) spint halverwege deze 1e manche in bocht 3/4 en zijn stockcar vat direct vlam. Meteen wordt de wedstrijd stilgelegd en de hulpdiensten zijn snel ter plaatse. Door de klap had Jack last van zijn rug en nek en vond het verstandiger de rest van de dag toe te kijken.  Na de herstart, waarbij Hans als 8e vertrekt, wordt hij direct op de huid gezeten door  Evert van  den Berg (H12) die hem ook snel inhaalt. Omdat aan het eind van deze manche Theo van Lier (H57) spint en Evert van den Berg tegen de boarding verdwijnt wordt Hans keurig 7e. ‘Jammer dat deze manche geen ronde langer duurde’, zegt een opgetogen Hans, ‘anders had ik Geert Jan Keijzer ook nog gepasseerd’. Winnaar van deze manche werd Engelsman Lee Robinson (107).

Gerwin van Rosmalen
Foto gemaakt door Gerwin van Rosmalen

Tijdens de 2e manche staan er 19 kanonnen aan de start en Hans is na de start direct goed weg en rijdt snel naar een fraaie 4e plaats. Dan gaat Theo van Lier dwars en omdat de stockcar van Theo nogal gevaarlijk staat komt er helaas voor Hans een herstart. Opnieuw is Hans goed weg en kan weer met de besten mee. Terwijl Hans door Lee Robinson en Johan Catsburg (H99) ingehaald wordt, haalt Hans op zijn beurt Gerrit Zwerver (H19) in. Over en weer wordt er stuivertje gewisseld en uiteindelijk eindigt Hans na een paar stevige maar faire gevechten op een keurige 8e plek.

 

Ook tijdens de 3e manche van deze 2e Paasdag staan er 19 stockcar mannen aan de start en Hans duelleert met de rood dakkers. Halverwege deze manche zit Hans in de sandwich tussen Johan Catsburg voor hem en Lee Robinson achter hem. Het is duidelijk dat Robinson naar voren wil en duwt flink tegen Hans zijn achterbumper in bocht 1. Door deze tik komt Hans terecht tegen de stockcar van Catsburg en Hans waait helaas naar buiten uit en raakt net de betonnen muur. Op dit vuile weg gedeelte is weinig grip en meerdere mannen die Hans al ingehaald had rijden hem nu weer voorbij! Jammer genoeg zijn er te weinig rondes om er een echte inhaalrace van te maken maar uiteindelijk kan hij niet ontevreden zijn met een 11e plek.

Om 17.15 uur vindt de grote finale plaats en na de start is Hans wederom goed weg. Al snel krijgt Hans de nummer 99 van Catsburg achter zich aan en duwt Hans eigenlijk op dezelfde plek als waar Robinson Hans een manche eerder de muur induwde, de muur in. Wel is Hans weer snel terug op de track en OLYMPUS DIGITAL CAMERAnu is er tijd zat voor een inhaalrace. Als Alco Kappé (H555) een aantal rondes later ook nog eens voor een herstart zorgt zit er voor Hans zeker een mooie top 10 klassering in. De laatste rondes van deze finale gaat Hans de strijdt aan met Roy Maessen (H101). Keer op keer wordt er van positie gewisseld en Hans trekt uiteindelijk aan het langste eind en eindigt deze finale knap op een 9e plaats. Vooral toen bleek dat Hans bij terugkomst op het rennerskwartier, door de actie van Catsburg, een kromme vooras had opgelopen gaf dit de 9e plek alleen maar meer glans. 

Met 38 punten overall eindigde Hans deze dag op een zeer goede 10e plek. ‘Het liep lekker en ik heb een heerlijke dag gehad’, vertelt Hans na afloop, terwijl hij zich tegoed doet aan een lekker broodje frikandel. Ook monteur Maurice was uitermate content. ‘Na het vele uitvallen van vorig jaar, door de klapper tijdens Pinksteren 2012 op ditzelfde circuit, is het nu zo lekker werken als alle puzzelstukjes in elkaar vallen. En we kunnen nog beter en dat zullen we de komende wedstrijden laten zien’, aldus Maurice. Het is dan wel te hopen dat de temperaturen dan zelf een heel eind boven 0 komen want anders moet Hans binnen de top 3 rijden om het weer lekker warm te krijgen! Wie weet, alles is mogelijk! That’s stockcar racing!