Hans Baegen haalt Worldfinals 2014!!

Vandaag was de laatste dag om punten te verdienen voor de  Worldfinals in Engeland. Hans stond op een vierde plek in het klassement en alleen de eerste drie mogen meerijden in de Worldfinals. Het zou een spannende dag worden voor het team.

Er waren 11 rijders gekomen. Met van start gaan, kon Hans snel een paar plaatsjes vooruit gaan. Hans lag een tijd 3e maar Johan Catsburg (H99) kwam steeds dichterbij. Hij tikte Hans aan maar Hans kon de stockcar nog in bedwang houden en ervoor houden. Uiteindelijk wist Johan Catsburg toch Hans in te halen. Louw Wobbes (H22) reed ook sinds lange tijd weer mee en kon eveneens Hans inhalen. Daarna kwam Evert van den Berg (H12) eraan en wist Hans ook te passeren. De laatste ronden zat Geert Jan Keijzer (H6) op Hans’ achterbumper. Hij tikte Hans nog aan maar ook nu kon Hans de stockcar in bedwang houden. Echter in de laatste bocht kreeg Hans nog een tik. Hans hield zijn stockcar wel in bedwang maar Geert jan Keijzer kreeg net wat ruimte om binnendoor er naast te komen. Vol gas gingen beide naar de finishlijn. Geert Jan Keijzer was een fractie eerder over de finishlijn waardoor Hans op een zevende plaats eindige. Chris Weyenberg (H380) werd eerste.

Na de 1e manche waren de monteurs niet tevreden over de afstelling. Hans moest sneller uit de bochten kunnen komen. Na wat aanpassingen aan met name de remmen, ging de 2e manche van start. Gelijk ging iedereen erg hard van start. Na een paar ronden kwam Evert van den Berg (H12) met Pieter van der Iest (H226) en Louw Wobbes met elkaar in botsing. Hans kwam toen op de 3e plaats. Weyenberg en Keijzer reden voor hem. Ronde na ronde zat hans op de bumper van Keijzer en samen vlogen ze over de baan. In de laatste ronde wilde Hans Keijzer nog een laatste tik geven. Hij gleed echter met zijn voet van de pedaal en Van Wamelen (H47) kreeg de kans om Hans te tikken en hem vervolgens nog in te halen. Hans eindigde toch nog op een mooie 4e plek.

Met start in de derde manche had iedereen gelijk de vaart erin. In de achterhoede werd Catsburg door Wobbes naar buiten geduwd. Hans kwam al snel op de derde plek te liggen achter Weyenberg  en Evert van den Berg. Ze trapten alle drie flink de stockcar op zijn staart terwijl de achterhoede met elkaar aan het vechten was om ieder plekje. Daardoor was het voor de achterhoede niet meer mogelijk om bij de top drie te komen en eindigde Hans op een schitterende derde plek. Evert van der Berg werd eerste.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
De finale was erg spannend. Als Hans goed kon rijden en vooraan kon blijven dan was hij gekwalificeerd voor de Worldfinals. Met het vallen van de groene vlag, flitste Hans vooruit. Hij kwam snel naar voren met Weyenberg en Evert van den Berg. Danny van Wamelen haalde Hans ook in en Hans kwam op de vierde plek te liggen. In de achterhoede werd er driftig geprobeerd om Sjeng Smidt (H48) in te halen maar dat was erg lastig waardoor de afstand tussen de koplopers en de achterhoede een halve baan lengte bleef. Weyenberg kreeg een lekke band en viel uit. In een van de laatste rondes kwam de achterhoede voorbij Sjeng Smidt maar de afstand was inmiddels te groot om goed naar voren te komen en werd Hans derde. Danny van Wamelen werd eerste en Evert van den Berg tweede.

En de stockcar is goedgekeurd!
En de stockcar is goedgekeurd!

Uiteindelijk is Hans nog eerste in het dagklassement geworden en heeft voldoende punten behaald om als derde gekwalificeerd te staan voor Engeland.
Eerste staat Geert Jan Keijzer en tweede Danny van Wamelen.

De eerste wedstrijd is dus het weekend van de Worldfinals in Engeland op 19, 20 en 21 september. Eerst moet er nog heel wat werk worden verricht (en investeringen worden gedaan) door de het team om de  gravelstockcar gereed te krijgen.
Er is inmiddels al door Hamaco nieuw materiaal geleverd om de stockcar te updaten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA